Angličtina vs. ruština

Jen hrstka nejmladších zaměstnanců dostala šanci naučit se angličtinu ve škole. Ti nejstarší se mohli naučit alespoň rusky, ale generace dnešních třicátníků se od přeučených ruštinářů nenaučila nic a teď jí to chybí. Prohodit pár vět při pohovoru nebo obstojně vyplnit test, to až zas takový problém není. Ale vést v angličtině telefonický hovor se zákazníkem nebo e-mailem zadat práci dodavateli, to už může být drahé nedorozumění.

Potřeba dalšího vzdělávání

I když si zaměstnavatelé uvědomují, že by se jejich zaměstnanci měli v angličtině dále vzdělávat, není snadné to zrealizovat. Řada firem to řeší tak, že zaměstnancům vzdělávání prostě nařídí. Do firmy chodí lektor, který se snaží zaměstnance v pracovní době něco naučit. Zaměstnanci si hodinu s lektorem odsedí, zapíší si účast do výkazu práce a tím je povinnost splněna. A výsledek? Firma platí za lektora a jeho dojíždění, zaměstnanec vytváří hodnoty o hodinu méně, ale prezentaci produktu v angličtině pořád nezvládá. Navíc se i v menších firmách musí výuka často rozdělit do několika skupin podle pokročilosti, čímž opět narůstají náklady.

Bez motivace to nejde

Jak je vidět, po zlém to se zaměstnanci nejde. Mnohem lepší zkušenosti mají ty společnosti, které se naopak snažily zaměstnance ke studiu angličtiny pozitivně motivovat. Může k tomu posloužit jednoduché pravidelné testování, nebo sice náročnější, ale zato efektivnější hodnocení výsledků, kterých zaměstnanci v angličtině dosáhnou. Pokud zvládnou prezentaci, zodpovědět otázky od zahraničního klienta, uzavřít obchod nebo úspěšně vyřídit reklamaci, pak je na místě je odměnit nějakým bonusem. Zaměstnavatel se pak nemusí obávat, že jeho investice do vzdělávání byly vyhozené peníze.

Výběr vhodného kurzu

Účinným způsobem, jak podpořit zaměstnance ve studiu jazyků, je správně zvolený druh výuky. Hodně lidí se při prezenčních kurzech stydí mluvit, zvláště před svými kolegy. Jednoduše mají obavu, že to neřeknou dobře, se správnou výslovností apod. V tom případě je vhodnější zvolit jinou formu studia.

Trendy v moderní výuce

V poslední době se velmi osvědčily online kurzy, jejichž kvalita i uživatelská přívětivost příjemně překvapí i počítačové laiky. Online kurzy jsou také levnější variantou, jak dopřát svým zaměstnancům výuku s rodilými mluvčími.

Ať už pro své zaměstnance zvolíte prezenční či online kurzy, zaměřte se na komunikační metody výuky. Ty jsou pro firemní účely podstatně efektivnější, protože cílem je umět jazyk používat a ne umět vyjmenovat nepravidelná slovesa a jiné gramatické jevy. Zvláště dospělý člověk ocení, že se může naučit angličtinu bez biflování slovíček nebo gramatiky.